En lättning av global-hjärtat mitt.

Kära globalblogg.
Igår var Shaheen, jämställdhetskämpe från Bangladesh, i våran klass och höll en föreläsning om "the marginalised". Går det att översätta till de marginaliserade vet jag inte. Föredraget berörde kärnan i det vi har läst de senaste två åren; mänskliga rättigheter, vilka enorma orättvisor det finns i världen och vad som behövs göras för att göra världen mer jämlik. Kvickt sammanfattat på 30 minuter.

Efter att Shaheen har varit i klassen och pratat med mig och spridit ryktet till lärarna känns det som om jag borde avslöja äventyret som planerats under våren och kommer genomföras i juli månad.

Det är härmed officiellt att jag kommer åka som volontär till CRP i Bangladesh några veckor i sommar; det stora rehabiliteringscentret i Bangladesh som vi fick möjlighet att besöka när vi var där i januari. Igår ansökte jag om visum, och även om det fortfarande känns mycket overkligt tror jag att när jag väl får tillbaka mitt pass med mitt bangla-visum kommer det äntligen kännas på riktigt att jag faktiskt kommer åka dit! Jag kommer få träffa många av de hjärtliga människor vi träffade i januari, och kommer bli oändligt många erfarenheter rikare. Att åka till Bangladesh kan jag utan att blinka säga var det absolut största äventyr jag någonsin varit med om. Det öppnade mina ögon och berörde mig djupt djupt i själen. Jag ville inte att en återvändning till landet skulle förbli en dröm, och slog därför slag i saken så fort som möjligt efter att jag hade kommit hem. Under våren har jag ansökt volontärtjänst på CRP, fått inbjudningsbrev, ringt både ambassader och lärare, och till slut samlat ihop tillräckligt med viktiga papper för att ansöka om ett visum.

Att åka själv känns både spännande och skrämmande, men eftersom det var ett sådant spontant beslut var det såklart svårt att lura med någon. Jag kommer dock självklart inte vandra Bangladeshs risfält ensam väl där, utan har gjort mitt bästa för att underhålla mina kontakter under våren så att jag ska ha sällskap på plats!

Jag kommer åka från Sverige den 2:a juli, och håll ögonen öppna efter det. Jag kan redan nu utlova spännande blogginlägg från den gyllene bengalen! Tills dess går jag en online-banglakurs hos våran, redan på globalbloggen kände, global-fotograf Tuhin. Vill man t ex säga "jag är en liten apa" säger man; Ami soto banor. Det kan säkert bli ett mycket användbart uttryck den här monsundrypande sommaren.

/Susanne



image224


Kommentarer
Postat av: global-tilda

Jag hoppas och tror faktiskt att detta är det rätta för dig globaltösen min. och vi vill följa dig i bangladesh här på global-bloggen! (och jag blir mycket besviken på dig om du inte ser till att smaka på en bangladeshisk "seed-banana" och sedan ger oss en ingående beskrivning)

2008-05-19 @ 14:22:00
URL: http://globalfamily.blogg.se
Postat av: Peggy Lee

åh matilda.. det LOVAR jag! förutsatt att det är seed-bananasäsong i Bangladesh. Fast det kanske det alltid är. Ska bara se till att Tuhin hör av sig först. Han skulle minsann kommit hem från cox´s bazar igår, men måste ha ångrat sig.

2008-05-20 @ 09:21:06
URL: http://globalfamily.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0