Tänk att bara elva av världens alla länder inte är demokratiska..

Vet ni att alla stater i hela världen utom dessa elva hävdar att de är demokratier?

image145


Enligt freedomhouse´s definition är detta inkorrekt, och följande färgsprakande mosaik är den sanna bilden av hur världen egentligen ser ut..

image146

Det har diskuterats en hel del demokrati på globalfamily på senaste tiden. Och när man ser försök till att göra länders politiska situation så konkret som ovan, kan man inte låta bli att ställa sig frågan vad demokrati egentligen är, och huruvida det utan undantag verkligen alltid är den bästa lösningen.. Själv måste jag säga att en stat där folket får chans att säga sitt spontant låter som det bästa, men att man aldrig ska sluta kritisera och ifrågasätta ens något som kan verka så dödligt ljuvligt som demokrati.

Tanken med demokrati är ju att så många människor som möjligt ska få sin vilja igenom, att beslut alltid ska tas av en majoritet eller av en representant vald av en majoritet. En tanke som då föds i mitt huvud är att isåfall borde ju demokratin urholkas desto större folkmassa som inkluderas i den?
Gäller det borde ju Sverige vara mycket mer demokratiskt än t ex Storbritannien eller Tyskland. Och ett land med färre invånare men med samma politiska system borde vara mer demokratiskt än Sverige, då färre invånare blir besvikna då alliansen vinner och höjer priserna på kollektivtrafiken.

Kanske är det bara chansen att få göra sin röst hörd som är demokrati. Och rösträtt och religionsfrihet och tryckfrihet och fria val och folkstyre och.... Listan kan göras lång, liksom våran önskan om att göra dödligt breda begrepp definierbara.

Jag fick G- på mitt prov. Jag, eller egentligen mest Matilda, rev sönder det och åt våfflor på eldsundscaféet.

Tralala
/En Susanne på sin mest dekadenta långfredag någonsin, innan klockan slagit åtta.

Kommentarer
Postat av: Peggy

Nästa tema i bloggen borde bli just de höjda priserna på kollektivtrafiken.. Mormor berättade nyss att jag bara kommer kunna åka tunnelbana på min billiga gamla 95-kronorsremsa innan April är slut, eftersom priserna höjdes nästan 20% i mars. Och jag som trodde det var inne att värna om miljön, och därmed kollektivtrafiken? fan. fan fan fan.

2008-03-21 @ 19:54:46
URL: http://globalfamily.blogg.se
Postat av: global-tilda

bra kartor peggy!! föresten har jag också en remsa.. ska vi ta en tunnelbanedag du och jag? känns ju lite väl elakt mot miljön att köpa remsor och sedan inte använda dem, med det dåliga argumentet att vi inte hann förrän priserna höjdes. vore väl trevligt?!

2008-03-22 @ 14:46:43
URL: http://globalfamily.blogg.se
Postat av: Peggy

Absolut! då kan vi söka bangla-visum i solna och kolla in min mormors nya lya på söder! Enligt rykten ska hon ha mosaik i köket och kristallkrona i vardagsrummet..

2008-03-23 @ 11:11:08
URL: http://globalfamily.blogg.se
Postat av: global-tilda

du det tycker jag att vi kör på! låter ju heltrevligt!

2008-03-23 @ 12:53:07
URL: http://globalfamily.blogg.se
Postat av: global-tilda

haha det låter ju som att det var jag som stod för våffel-ätandet också, men det var vi allt två om :D nedrans gott var det, måste göras om!

2008-03-24 @ 18:28:36
URL: http://globalfamily.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0