Liten lektion i Kiswahili

  • u uttalas o
  • o uttalas å
  • j uttalas dj
  • y uttalas j

Hej- Jambo

Hejdå- Kwaheri  

Vad heter du?- Unaitwa nani?

Jag heter... - Naitwa...

Välkommen- Karibu

Varsågod- Karibu

Tack så mycket- Asante sana

Hur mår du?- Habari gani 

Jag mår bra tack- Nzuri asante 

God morgon/god dag/god kväll- Jambo

God natt- Usiku mwema

Pratar du engelska?- Unasema Kiingereza

Jag pratar bara engelska- Nasema Kiingereza tu 

Jag är från Sverige- Natoka Sweden

Min kompis- Rafiki yangu 

Jag är glad att träffa dig- Ninafurahi kukuona  

Jag har haft jätteroligt- Nimependezwa sana 

Jag hoppas att få träffa dig igen (snart)- Natumaini tutaonana tena (mapema)

Hälsa till... - Umsalimie...

Kom hit- Njoo hapa

Bra- Njema

Jag är väldigt glad- Nina furaha sana

Jag förstår inte- Sifahamu

Förlåt- Pole

Långsamt/långsammare- Polepole

Ja- Ndiyo

Nej- Hapana

Skola- Shule

Ett barn- Mtoto

Barn (fler än ett)- Watoto

Mat- Chakula

Kaffe- Kahawa

Te- Chai


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0