Idag är det den 26e mars.

..med andra ord årsdagen för Bangladeshs självständighet från Pakistan, och tillika nationaldag! 1971 inleddes ett blodigt krig där Bangladesh, med hjälp av Indien, fick kämpa för sin självständighet. Efter 9 månader gick Bangladesh segrande ur kriget som en självständig stat. Över 3 miljoner bengaler fick sätta livet till under den här perioden. Under våran resa till Bangladesh fick vi besöka två monument som var relaterade till självständighetskriget. Bland annat det stora självständighetsmonumentet i Savar, men också minnesmonumentet för de intellektuella martyrerna i Dhaka. I krigets slutskede avrättades där både studenter och andra välutbildade bengaler.

image169

   

Kommentarer
Postat av: global-tilda

bra inlägg! och jag tycker att det är bra att uppmärksamma den peroden i bangladeshs historia. det är många som inte känner tillmycket om det och det var ju en stor och blodig konflikt som involverade stora delar av sydasien. kul att det blev bra med skärmen också! can't wait to see it!!

2008-03-28 @ 18:24:09
URL: http://globalfamily.blogg.se
Postat av: Anna

Hej tjejer! Ni som är lite av global/afrika-freaks har väl inte missat nyhetsprogrammet "Inside Africa" som går på BBC på eftermiddagarna. Ett program som handlar om politiken och de sociala förhållandena i Afrika. Till och med jag tycker det är ganska intressant och då vet jag ändå inte så mycket om Afrika. Men nu så, efter ett par avsnitt kan jag ng nästan utmana er i afrika-kunskap! :P
Ni har säkert inte missat att det går men OM ni har det så ville jag bara tipsa om det! Keep it real - like a happy meal!

2008-04-03 @ 22:21:30
Postat av: global-tilda

Det tackar vi verkligen för!! Ska kollas upp och följas. Kul!

2008-04-03 @ 23:44:40
URL: http://globalfamily.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0