Ta er i kragen Schweiz!

Idag höll jag på att sätta min oboy i halsen när jag vid frukosten läste om vad det idag ska röstas om i Schweiz. Idag ska det bestämmas huruvida kommuner verkligen ska behöva ha ett skäl när de avslår en ansökan om medborgarskap. Går detta förslag, som framfördes av partiet SVP, igenom ska man alltså kunna ge avslag utan att ge den ansökande en motivering om anledningen.

Det som skrämde mig mest var de affischer partiet propagerade med. En föreställe ett vitt får som sparkar ut ett svart får från den schweiziska flaggan, där budskapet ska vara att man borde ha rätt att direkt utvisa invandrare som begår brott. En annan föreställer händer med olika hudfärg som sträcker sig efter schweiziska pass.

Hur kan ett land, framförallt ett land som ligger granne med Tyskland, använda sig av propaganda som är så slående lik den man använde sig av i nazi-tyskland?

Idag ber jag bara en tyst bön om att invånarna i Schweiz tar sig i kragen, och inser hur absurt detta förslag är, och likaså sättet man gör reklam för det.

Ibland skäms jag över att bo i den här världen.
/Susanne


Kommentarer
Postat av: global-tilda

Det där var verkligen fruktansvärt! Bra initiativ att du tog upp det, för detta måste lyftas fram! Att folk inte ser kopplingarna till nazi-tyskland i propagandan.. Ibland känns det tungt och hopplöst att kämpa för en vackrare värld. Men vi får inte ge upp utan sådana här saker måste stärka oss och motivera oss att sprida budskapet om kärleken i The Global Family!

2008-06-01 @ 15:30:32
URL: http://globalfamily.blogg.se
Postat av: Peggy

Den här vågen av rasism skrämmer mig. Den väller ju över Sverige med. Vad är 2008 för sjukt år när främlingsfientlighet är den allra hetaste trenden?

2008-06-01 @ 16:08:43
URL: http://globalfamily.blogg.se
Postat av: Anonym

Hua... jag blir mörkrädd. herregud, hoppas verkligen att Schweiz tar ett vettigt beslut. blir livrädd för vad som kan hända annars. "aldrig mer" var väl något som alla världens länder sa efter WW2. hoppas att de kommer ihåg det.

2008-06-01 @ 20:17:20
Postat av: Anitra

jag är författaren till den anonyma kommentaren oven.

2008-06-01 @ 20:19:09
Postat av: Mattis Egen Bulle!

MATILDA CECILIA ELIZABETH JOHANSSON! Har du helt isolerat dig från omvärlden, människa!? Jag måste veta om du ska med på vår fest imorgon. Nu har jag betalat för dig så om du inte ska gå, ring eller skicka ett sms så att jag kan få tillbaka mina pengar från Lillis. Om du ska gå så är det 50 kronor som jag la ut för dig. Du kan betala tillbaka genom en drink och ditt trevliga sällskap! ;) Toppen tack! PUSSPUSS, din bulle!

2008-06-02 @ 16:03:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0