En o-global nyårsafton.

Jag hade redan förra året lovat bort mig inför nyår. Närmare bestämt hade jag, efter en trevlig men relativt händelselös nyårsafton i strängnäs ihop med Anna och Charlotte från nyårsmetropolen Uppsala, gjort en deal med nämnda kvinnor om en partyglittrande nyårsafton i deras hemstad året därpå.

MEN! I mellandagarna gjordes en sistaminutenändring i planen, efter att Sabina ringde och erbjöd mig en plats i en röd bil som den 29de december sakta men säkert planerade att rulla mot Tandådalens snötäckta fjäll och dess fagra snowboardpojkar. Snowboardpojkar är en av mina många svagheter, så jag tackade ja! När vi klev in i fjällstugefarstun den 30de december möttes vi av 12, redan vid fyra tiden, av starköl påverkade Strängnäskarlar. Jag tror det var deras härkomst som gjorde vistelsen dödligt o-global.

Nyårsafton blev dekadent och exotisk. Iallafall för mig, som sällan vågar mig upp bland de svenska fjälltopparna. Allra minst om det sitter ett par skidor fastknäppta på mina fötter. Sånt känns mest ångestfyllt.

Utan några större bakfyllemen bestämde jag och Lisa oss för att vandra uppför berget på nyårsdagen. Många branta meter senare gjorde vi en ändring i planen. Vi vandrade 20 meter uppför berget, satte oss på en snöfri ljungplätt och åt vindruvor. I en snödriva inom räckhåll låg två lokaflaskor på kylning. Där lekte vi mattis och borka och sjöng låtar från filmen de två karaktärerna har gemensam, och åkte sen sopsäck ner. Det kändes inte lika ångestfyllt, fast det gick rätt fort.

Sälen-luften fick huden i mitt ansikte att krackelera, men trots en bristfällig hy lämnade jag Sälen med vackra minnen och erfarenheter. T ex fick jag för första gången en kyss av en man med riktigt skägg, bastade i päls (som förvisso hade trekvartsärmar och var oäkta), sprang på nyårssnö i höga klackar, och kokade ris till 15 pers. Fast då hade jag inte päls.

Det var en, något försenad, nyårshälsning från Susanne, Peggy Lee
(notera att det är grevinnan och betjänten det kollas på, i sann och traditionell nyårsanda!)

image120


Kommentarer
Postat av: gröt

MATILDA! KOM HEM! Mankan och dess befolkning saknar dig! PUSS

2008-02-02 @ 20:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0