En honungsfärgad sol och en sval bergstopp.

Jag, Susanne, tyckte att i afton passade det minsann att skriva ner ett par ord om mina 9 dagar i Etiopien. Jag spenderade hela vecka 38 i ett regnperiodigt Etiopien tillsammans med en annan globalare; Globalmalin Pettersson. Vi både inledde och avslutade vistelsen i ett högt beläget Addis Abeba där som sagt regnperiod rådde. Det innebar att det var ungefär lika kyligt och regnigt som i Sverige under vecka 38, och att vi inte fick användning för våra luftiga och avslöjande sommarkläder. Istället vandrade jag Etiopiens höjder i samma par jeans hela veckan. De luktade Etiopien efteråt.
I mitten av veckan besökte vi Debre Zeit; en "by" på 100 000 invånare söder om Addis. Dagarna var fyllda av studiebesök och kontaktknytande. Resan var ju faktiskt en rekognoceringsresa inför eventuella framtida globala utbyten med hela klasser. Jag känner absolut att vi klarade uppdraget! Vi hittade ett ultimat ställe att bo, en karl som fixar tolkar åt oss, samt diverse studiebesök på skolor där man bedrev undervisning med genusperspektiv och restcenter för gatubarn och prostituerade där även chans till intervjuer fanns. Jag och Malin kom hem med tusentals erfarenheter och adresser till vackra taxichaufförer rikare. Halleluja för globala resor och för Etiopiens nationalrätt och för dess hjärtliga rektorer och volontärarbetare som på eget bevåg startar restcenters för gatubarn!

Jag har varit i Etiopia land, bak Kilimanjaro rand.


Kommentarer
Postat av: anna

kul att ni bloggar tjejer!
ska följa bloggen med stor entusiasm! =)
ha dte fint! kram!

2007-10-10 @ 23:00:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0